Els Maltractaments a les persones grans

Dra. C. Mercè Tabueña Lafarga

Barcelona, 15 de juny de 2016

Des de l’any 2006 s’està commemorant el dia 15 de juny com el “Dia Mundial per a la Prevenció dels Abusos i Maltractaments a les Persones Grans”. Aquesta forma de violència està considerada com la més oculta, la més silenciada, la menys estudiada, per tant la més desconeguda, detectada i tractada (OMS, 2002).

Desconeixem les dimensions del fenomen, així com la seva etiologia, i són situacions complexes degut al seu caràcter multifactorial. Les raons per les quals es fan aquestes afirmacions són molt diverses, no obstant, podem destacar entre totes elles l’existència d’un cercle de silenci, d’ignorància i de vulnerabilitat que envolta a les persones grans en situació de maltractament. Les persones grans no solen comunicar ni tampoc denunciar els fets pels que estan passant. La por a perdre els afectes o l’amistat dels més pròxims, la por a no ser creguts en els seus relats, la por a ser internats en centres contra la seva voluntat, abandonats o, per contra, a ser retirats dels centres on ocupen una plaça, la por a ser humiliats, castigats, represàlies, la poca o nul·la confiança en el procés de notificació, la manca d’informació de cóm i on fer-ho, l’escassa capacitat cognitiva per poder expressar-se, i altres, són aspectes relacionats amb la pròpia víctima persona gran que ens poden explicar el silenci i l’ocultació dels problemes.

Cal considerar també el silenci provinent dels professionals i de la societat en general. En una societat democràtica com la nostra el fet de silenciar situacions de maltractament contribueix a mantenir i generar models d’atenció inadequats.

Hi ha resistències a reconèixer el fenomen perquè hi ha una negació del problema per l’entorn, se sol minimitzar la queixa de la víctima i es creu que el que passa a la família és una qüestió privada, la ignorància, el pensar que no interessen els conflictes i que el procediment d’una denuncia és complex, llarg i amb un final desconegut, impedeixen que les situacions d’abús i violència tinguin un tractament adient.

Però de què estem parlant exactament? El concepte de maltractament inclou violència (agressió, l’ús de la força), abús (de poder i de confiança) i comprèn les situacions en que una persona gran pateix les conseqüències de l’omissió en la recepció dels ajuts bàsics necessaris (menjar,vestir..) i la negació dels seus drets (decidir..). Les diverses formes en que es poden presentar els maltractaments s’agrupen en tipologies que no són excloents entre si. Poden ser: físics, psíquics o emocional, sexuals, econòmics i/o financers, negligència, abandó i vulneració de drets.  L’informe “Veus  absents” (OMS, 2002) posa al descobert que la manca de respecte i la pèrdua de la dignitat són les formes més doloroses de maltractament segons les persones grans que varen participar en aquest estudi internacional. Totes aquestes formes poden tenir lloc en diferents àmbits com el familiar i/o domiciliari, l’institucional (hospitals, residències, centres de dia, i altres), l’estructural o social  (assajament immobiliari) i burocràtic/administratiu (manca de serveis i estructures per tractar aquest fenomen amb la especificitat que correspon).

Detectar i denunciar els maltractaments depèn de la conscienciació, coneixement i també de la comprensió, tant col·lectiva com individual, que es té del problema. Són situacions originades pel tipus de societat en que vivim i, per tant, les solucions han de sorgir de la implicació del conjunt de la societat . Una societat per a totes les edats, que sigui inclusiva i que posi l’accent en la participació, la realització, la independència, la cura i la dignitat per a tothom

Des de l’Associació EIMA fem una crida per a la sensibilització de tota la societat i en especial als responsables de la política social del nostre país en pro de les persones grans que en aquests moments estan immersos en situacions de violència o abús, en definitiva de maltractament, i que, per motius molt diversos, no poden fer-nos arribar la seva comunicació i petició d’ajut.

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )